Kontakty międzynarodowe

„PRZYSTANEK ŁOTWA”. Sprawozdanie z wyjazdu

W dniach od 11 do18 października 2013 roku miał miejsce projekt „Przystanek Łotwa”, organizowany przez V Liceum Ogólnokształcące w Opolu i panią prezes Stowarzyszenia Wspólnota Polska, Halinę Nabrdalik. Uczestniczyła w nim grupa uczennic z naszej szkoły wraz z wychowawcą panią profesor Joanną Mochniak.

pl2   pl3

Wycieczka zaczęła się od dwudniowego pobytu na Litwie, gdzie widziałyśmy wiele interesujących miejsc, takich jak : cmentarz na Rossie, piękne Wilno oraz dowiedziałyśmy się od tamtejszych Polaków wielu ciekawych rzeczy. Każda nowopoznana osoba opowiedziała nam swoją historię. Podczas pobytu dowiedziałyśmy się, jak bardzo Polacy żyjący na Litwie są odrzucani przez rodowitych Litwinów, ale są dumni, że są Polakami i otwarcie o tym mówią. Wzmocniło to w nas poczucie patriotyzmu. Stolica Litwy zachwyciła starymi budynkami, przepiękną starówką, Ostrą Bramą oraz licznymi kościołami.

pl4   pl6

13 października, gdy przyjechaliśmy do Daugavpils, powitała nas pani dyrektor polskiej szkoły i nasi przyjaciele, którzy odwiedzili Opole we wrześniu. Każda z nas mieszkała w innym miejscu, u innej rodziny. Codziennie rano po śniadaniu jechaliśmy do szkoły i uczęszczaliśmy na zajęcia lekcyjne, po czym jeździliśmy na wycieczki, a wieczorami spędzaliśmy czas z młodzieżą.

pl7   pl8

Podczas pobytu na Łotwie odwiedziliśmy Dom Polski, w którym absolwentka Milena polskiego gimnazjum zorganizowała dla nas wykład na temat kariery zawodowej, osiągania celów życiowych, co nas bardzo zainteresowało.

pl9   pl10

Poznałyśmy historię Emilii Plater i jej rodziny. Byłyśmy na cmentarzu, gdzie została pochowana rodzina Platerów. W ten sam dzień nasi koledzy zorganizowali dla nas ognisko.

pl11   pl12

Następnego dnia wcześnie rano wyjechaliśmy razem z uczniami i gronem pedagogicznym tamtejszej szkoły do Rygi, stolicy Łotwy. Zobaczyliśmy piękną starówkę, kościół, ambasadę rosyjską i bogatą dzielnicę z eleganckimi kamienicami. Kierując się na przedmieścia stolicy, pojechaliśmy do wieży radiowo-telewizyjnej, najwyższego punktu na Łotwie, z którego można było dostrzec rozlegle rozciągającą się panoramę Rygi. Na obiad zajechaliśmy do restauracji „Lido”, gdzie było bardzo smaczne jedzenie. Na koniec wycieczki udaliśmy się do miejscowości nadmorskiej - Jurmały.

Ostatni dzień naszego pobytu w Daugavpils wykorzystaliśmy na zakupy i spędzenie czasu z przyjaciółmi. W szkole czekał na nas obiad i miłe pożegnanie z nauczycielami, uczniami i dyrekcją.

Wyjazd był ciekawy, momentami zaskakujący. Każdy dzień spędzony na Łotwie dawał nam nowe doświadczenie życiowe i nowych przyjaciół. Staramy się utrzymać kontakt i będziemy dążyć do realizacji kolejnych projektów tego typu. Wszystkie wydarzenia zostały uwiecznione na zdjęciach, a wywiady - nagrane przez panią Halinę Nabrdalik.

Tekst: Agata Jagielczuk i Alicja Jodko z kl. I D

Zdjęcia: Aleksandra Zastępa (kl. I D)