Sprawozdanie z Mobilności Job Shadowing Ingolstadt Niemcy 21-27.04.2024 r. Projekt nr: 2023-1-PL01-KA121-SCH-000126469
W dniach 21-27.04.2024 r. odbyliśmy mobilność w ramach projektu „Partnerstwo w Edukacji” do miasta partnerskiego Opola – Ingolstadt w Niemczech.
Wyjazd służył obserwacji pracy szkoły goszczącej Katherinen – Gymnasium Ingolstadt. Celem mobilności było poznanie i wdrożenie nowych rozwiązań w edukacji ekonomicznej i orientacji zawodowej/sprawnie działające doradztwo w wyborze ścieżki kształcenia, powiązane z rynkiem pracy – cel IV.
W niedzielę 21 kwietnia 2024 r. o godzinie 12.00 wyruszyliśmy busem z parkingu przy PLO nr V w Opolu w ośmioosobowej grupie do Ingolstadt. Skład naszego zespołu był następujący:
- Pan Aleksander Iszczuk
- Pani Ewa Cechowska
- Pani Małgorzata Podraza
- Pani Krystyna Płaskoń
- Pani Joanna Cieplik
- Pani Justyna Wierzgoń-Kalla
- Pan Arkadiusz Wickiewicz
- Pani Aleksandra Trawińska
Około godziny 22.00 dotarliśmy do celu i zostaliśmy rozlokowani w hotelu Hotel Gasthof Zum Anker w Ingolstadt.
W poniedziałek 22.04.2024 r. o godzinie 900 rozpoczęliśmy spotkanie integracyjne w szkole partnerskiej Katherinen – Gymnasium Ingolstadt.
Poznaliśmy dyrektora szkoły Matthias’a Schickel’a i jego najbliższych współpracowników. Dyrektor oprowadził nas po zbytkowym gmachu swojej placówki i przybliżył nam specyfikę oraz ofertę edukacyjną szkoły. Następnie obserwowaliśmy lekcję języka angielskiego w klasie dziewiątej, prowadzoną przez pana Thomasa Geislera. Podczas lekcji mieliśmy możliwość podzielenia się naszymi doświadczeniami związanymi z wymianami w ramach programów Erazmusa oraz innych projektów unijnych. Uczniowie chętnie zabierali głos i interesująco opowiadali o swoich wrażeniach.
Po lekcji spotkaliśmy się z nauczycielami zajmującymi się wymianą uczniowską z Izraelem w ramach programów unijnych. Również oni podzielili się z nami wrażeniami z tej wymiany.
Potem, podczas spotkania z nauczycielem matematyki poznaliśmy niemiecki system oceniania uczniów. Dowiedzieliśmy się, że na ocenę końcową uczniów wpływ mają zarówno oceny z poszczególnych przedmiotów, jak i punkty z egzaminu z ostatnich czterech semestrów.
O godzinie 1200 wzięliśmy udział w spotkaniu z doradcą zawodowym panem Robertem Schnaiderem, który przedstawił nam założenia systemu edukacji w Niemczech oraz rolę doradztwa zawodowego w tym systemie.
O godzinie 1400 zakończyliśmy wizytę w szkole i po powrocie do hotelu omówiliśmy pierwszy dzień wizyty w gimnazjum.
Następnie pojechaliśmy do Muzeum Audi, które znajduje się na obrzeżach Ingolstadt. Mieliśmy okazję podziwiać piękne zabytkowe auta i poznać ich historię.
We wtorek od 900 rozpoczęliśmy zajęcia w partnerskim gimnazjum. Odbyliśmy kolejne spotkanie z doradcą zawodowym, który udzielił nam odpowiedzi na szczegółowe pytania dotyczące doradztwa zawodowego.
O godzinie 1100 udaliśmy się na spotkanie z dyrektorem Rudolfem Zehenbauerem do szkoły podstawowej Christoph-Kolumbus-Grunschule Ingolstadt.
Ku naszemu zaskoczeniu tłumaczką pana Dyrektora była Polka – Lea, uczennica klasy czwartej, która mówiła piękną polszczyzną.
Szkoła mieści się na osiedlu socjalnym. Jest wyjątkowa, ponieważ uczęszczają do niej uczniowie z trzydziestu ośmiu krajów.
Zwiedziliśmy starą i nową część szkoły, wydzieloną część dydaktyczną, rekreacyjną oraz nowoczesną kuchnię z jadalnią.
W szkole znajduje się przestronna świetlica przeznaczona do pracy własnej, odpoczynku i zabawy.
Są również oddzielne pomieszczenia do indywidualnych rozmów z rodzicami, aula ze sceną oraz przestronny pokój nauczycielski, który miał dwie części: wspólną i służącą do pracy własnej np. przy komputerze. W szkole znajduje się kilka gabinetów psychologiczno-pedagogicznych, służących też uczniom z innych szkół.
Podczas pobytu obserwowaliśmy lekcję niemieckiej ortografii. Uczniowie pracowali w grupach metodą projektu, a nauczycielka wspomagała ich w samodzielnej pracy. Spodobała nam się koncepcja połączonych kilku pracowni, która umożliwiała swobodne przemieszczanie się dzieci oraz jej wyposażenie: mobilne ławki, umożliwiające różnorodne kombinacje.
O godzinie 1300 zakończyliśmy wizytę w szkole i po powrocie do hotelu omówiliśmy kolejny dzień naszej wizyty studyjnej w szkołach.
W godzinach od 1400 do 1600 zwiedzaliśmy starówkę Ingolstadt z przewodnikiem panem Klausem Millerem. Zabytki miasta bardzo się nam podobały, a szczególnie barokowy kościół Asamkirche Maria de Viktoria z przepięknymi freskami i najcenniejszą monstrancją na świecie.
W środę od godziny 900 w gimnazjum obserwowaliśmy symulację obrad Parlamentu Europejskiego. Honorowym gościem był Konsul Niemiecki w Opolu pan Peter Herr.
W symulacji brali uczniowie starszych klas szkoły oraz uczniowie z Serbii i Czech, którzy przyjechali w ramach wymiany. Tematem debaty był powszechny obowiązek służby wojskowej w kontekście wojny na Ukrainie. Z zaciekawieniem przysłuchiwaliśmy się dyskusji.
Po debacie udaliśmy się na wspólny lunch do tradycyjnej bawarskiej restauracji z przedstawicielami Miasta Ingolstadt, Dyrektorem Szkoły oraz Konsulem Niemieckim w Opolu. Była to miła okazja do bliższego poznania się.
Od 1500 wzięliśmy udział w panelu dyskusyjnym zorganizowanym przez Biuro Współpracy Międzynarodowej Miasta Inglostadt w Miejskim Teatrze. Dyskutowano na następujące tematy: wojna na Ukrainie, nadchodzące wybory parlamentarne, ekstremizm polityczny, integracja europejska.
Udział w dyskusji wzięli: Dr. Dorothea Deneke-Stoll, Zastępca Burmistrza Miasta Ingolstadt, Peter Herr, Konsul Niemiecki w Opolu, Aleksander Iszczuk, Naczelnik Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Opole, Ilija Jevtić z partnerskiej szkoły Kragujevac z Serbii, Tomáš Zákostelecký z partnerskiej szkoły z Czech, uczniowie oraz nauczyciel z Katharinen Gymnasium.
Debacie przysłuchiwali się uczniowie i nauczyciele gimnazjum, uczniowie z wymiany z Serbii i Czech oraz mieszkańcy miasta.
W czwartek od 7.45 obserwowaliśmy rozpoczęcie pisemnego egzaminu maturalnego z języka niemieckiego stu dziesięciu uczniów gimnazjum. O godzinie 800 musieliśmy opuścić salę egzaminacyjną.
Zaskoczył nas brak wielu procedur, z którymi mamy do czynienia w Polsce podczas egzaminów w szkołach. Uczniowie byli swobodnie ubrani, a arkusze czekały na nich na ławkach. Mogli też mieć dowolny napój i jedzenie.
Od 800 wzięliśmy udział w spotkaniu z dyrektorem szkoły „FOSBOS” Berufliche Oberschule Ingolstadt i jego współpracownikami. Rozmawialiśmy o edukacji ekonomicznej, funkcjonowaniu doradztwa zawodowego oraz systemie kształcenia zawodowego. Szkoła od wielu lat współpracuje z Zespołem Szkół Mechanicznych w Opolu. Uczniowie tych szkół od wielu lat uczestniczą w wymianie w ramach praktyk zawodowych.
Następnie zwiedziliśmy budowę nowej szkoły zawodowej, do której przeniesie się obecna placówka od nowego roku szkolnego. Zachwyciły nas nowoczesne pracownie warsztatowe wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt do praktycznej nauki kilku różnych zawodów.
Spodobały nam się też pracownie dydaktyczne z wyposażeniem IT.
O godzinie 1400 zakończyliśmy wizytę w szkole i po powrocie do hotelu omówiliśmy wizytę w szkole i uzupełnialiśmy kartę pracy .
Późnym południem pojechaliśmy na wycieczkę do Monachium, podczas której podziwialiśmy zabytkowe centrum miasta oraz panoramę całego miasta z wieży widokowej. Był też czas na szybkie zakupy.
W piątek 26 kwietnia po śniadaniu wymeldowaliśmy się z hotelu i udaliśmy się na ostatnie już spotkanie w szkole partnerskiej. Był to czas na podsumowanie wizyty, pożegnanie z Dyrektorem i kadrą nauczycielską. Odbyliśmy podsumowujące spotkanie z panem Alexandrem Schöner, zastępcą Dyrektora szkoły, a także z panem Thomasem Geislerem, który w szkole jest odpowiedzialny za program Erasmus+. Uzupełniliśmy dokumentację projektową. Omówiliśmy dalszą współpracę i wizyty kolejnych grup w następnych latach.
Podziękowaliśmy za ciepłe przyjęcie i ze smutkiem pożegnaliśmy się z gospodarzami.
Pozostały czas do wyjazdu wykorzystaliśmy na zakup pamiątek i prezentów na starówce Ingolstadt.
O godzinie 1600 wyruszyliśmy w drogę powrotną do Polski. Do Opola dotarliśmy o godzinie trzeciej 27 kwietnia 2024.
Przed rozstaniem zaplanowaliśmy spotkanie w celu omówienia, podsumowania projektu oraz napisania sprawozdania z wyjazdu.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.