Jak to się wszystko zaczęło?

Początki tradycji wymiany naszej szkoły oraz liceum w Troyes we Francji sięgają roku 2000, kiedy to odbyła się pierwsza wymiana uczniów. Inicjatywa ta wyszła od pani Alicji Wujec-Kaczmarek z polskiej strony oraz pani Dominique Sabroux z francuskiej. Obie nauczycielki zdawały sobie sprawę, że młodzieży po obu stronach Europy potrzebne są spotkania, wyjazdy, wymiany doświadczeń i poglądów, a także doskonalenie języka. Najlepszym sposobem realizacji tych celów jest wspólna praca nad różnorodnymi projektami, nauka nowych rzeczy oraz prezentacja ich innym.

O naszych wymianach

Dominique Sabroux (beginning)

O wymianach z Francją (ogólnie)

Wypracowaliśmy schemat współpracy ze szkołą z Francji (Lycée Chrétien de Troyes), według którego staramy się co roku zorganizować wizytę i rewizytę uczniów. Nasz projekt obejmuje około 30 uczniów z Polski i 30 z Francji, tworząc grupę łącznie liczącą 60 osób. Uczniowie mieszkają u francuskich/polskich rodzin, co stanowi dla nich niezwykłe przeżycie kulturowe, pozwalając im na prawdziwe włączenie się w codzienne życie. Dzielimy młodzież na 10 mieszanych grup po 6 osób.

Podczas wizyty we Francji organizujemy wycieczkę do Paryża, a podczas pobytu w Polsce uczestnicy zwiedzają Auschwitz i Kraków. Wszystkie aktywności odbywają się w języku angielskim. Wymiana z Francją to naprawdę wspaniałe doświadczenie, które rodzi nowe pasje, przyjaźnie, a czasem nawet miłość.

Dodatkowymi aktywnościami towarzyszącymi wymianie były warsztaty freskowe, zorganizowane dla uczniów naszej szkoły. Inspiracją była pasja nauczycieli francuskich, którzy stworzyli grupę Les Passeurs de Fresques, promującą tę technikę i tworzącą freski w różnych miastach Europy. Aby zdobyć umiejętności w zakresie robienia fresków i prowadzenia warsztatów dla naszych uczniów, wzięłam udział w projekcie Erasmus European Reflection in Fresco. Wspólnie z nauczycielami z Niemiec i Czech pod kierunkiem stowarzyszenia Les Passeurs de Fresques zgłębialiśmy tajniki tej techniki. Efektem naszej współpracy są: Fresk Terra Omnibus w Opolu (największy w dorobku stowarzyszenia), fresk w szkole w Eberswalde w Niemczech, fresk w Litomyšlu w Czechach, strona internetowa projektu European Reflection in Fresco (https://www.erinf.eu/), oraz freski wykonane przez grupę 47 uczniów naszego liceum, umieszczone w naszej szkole.

Czego się nauczyłam podczas wymian

WYMIANA 1 – Polityka w latach 80

2015 – 8-15 marzec – Polska (lata 80 FR-PL)
2015 – 19-25 wrzesień – Francja (porównanie PL – FR, warsztaty fotograficzne, glina, totem)

Głównym tematem wymiany była porównywana Polski i Francji w różnych aspektach, z głównym naciskiem na lata 80. W Polsce te lata charakteryzowały się kryzysem, stanem wojennym, ale także rokiem 1989 jako kluczowym momentem przełomowym. Dla naszych uczniów te wydarzenia to już historia, dlatego musieli dokonać próby jej rekonstrukcji. W przeciwieństwie do tego, lata 80 we Francji nie były tak burzliwe. Podczas końcowej części wymiany uczestnicy prezentowali swoje prace. Publiczne wystąpienia, mówienie do większej grupy, to często wyzwania dla uczniów. Nasza wymiana umożliwiła im praktykę tych umiejętności.

W ramach wymiany we Francji zorganizowane zostały także warsztaty artystyczne dla uczestników. Mieliśmy okazję pracować w różnych grupach, uczestnicząc w warsztatach fotograficznych, rzeźbiarskich oraz tworząc totemy z różnych materiałów. Działalność artystyczna, którą podejmujemy podczas wymiany, jest niezwykle istotna dla młodzieży, pozwalając im na kontakt ze sztuką, wyrażanie swoich emocji oraz rozwijanie wrażliwości na piękno. To często brakujący element w standardowym programie nauczania.

WYMIANA 2 – Religie świata

2016 – 13-19 listopad – Polska (religia, warsztaty T-shirt)
2017 – 19-25 marzec – Francja (religia, witraże)

Listopadowy tydzień cudów

W trakcie kolejnej wymiany skoncentrowaliśmy się na tematyce religii i religijności. Zauważyliśmy brak tego typu zajęć w naszej szkole, a nauka o religiach nie powinna być ograniczona jedynie do jednej dominującej wyznaniowej perspektywy. Wręcz przeciwnie, powinna ona rozwijać umiejętność filozoficznego myślenia i zapoznawać uczniów z różnorodnością ludzkiej refleksji w tej dziedzinie. Uczestnicy naszej wymiany pogłębiali swoją wiedzę na temat różnych religii i filozofii, takich jak: buddyjska, hinduistyczna, szintoistyczna, islamska, żydowska, chrześcijańska i inne, przygotowując prezentacje oraz ciekawostki na te tematy. Ponadto, zainteresowaliśmy się również religijnymi tradycjami obu krajów.

Podczas wymiany nie mogło zabraknąć także warsztatów artystycznych. W Polsce uczniowie mieli okazję zaprojektować koszulki z nadrukami metodą sitodruku we współpracy z Instytutem Sztuki w Opolu, natomiast we Francji odbyły się warsztaty tworzenia witraży (po wizycie w Muzeum Witraży).

WYMIANA 3 – Baśnie

2018 – 11-18 listopad – Francja (baśnie)

W trakcie tej wymiany postanowiliśmy zainteresować uczniów baśniami z różnych zakątków świata. Zbierając około 50 baśni, poprosiliśmy uczniów o wybór i dyskusję w grupach, skupiając się szczególnie na ich elementach charakterystycznych. Następnie zlecono im napisanie własnej baśni, wykorzystując wybrane elementy (np. magiczną różdżkę, góry, księżniczkę, smoka). Kolejnym krokiem było stworzenie rekwizytów i kostiumów oraz przygotowanie baśni do wystawienia na scenie. Ich kreatywność osiągnęła fantastyczne rezultaty! Często uczniowie nie zdają sobie sprawy ze swoich własnych talentów, dlatego naszym zadaniem jest pomóc im odkryć ich potencjał, zainspirować i uwierzyć w siebie!

WYMIANA 4 – Woda

2019 – 21-28 wrzesień – Polska (zrównoważony rozwój, Hydropolis, Zajezdnia)

Postanowiliśmy zorganizować kolejną wymianę, która tym razem będzie miała związek z tematem aktualnego projektu Erasmusa, skupiającego się na znaczeniu wody dla życia na Ziemi. Jednym z ważnych punktów programu było zwiedzanie muzeum Hydropolis we Wrocławiu, poświęconego wyłącznie wodzie. Nie mogło również zabraknąć wycieczki po historii Wrocławia, którą poznać mogliśmy dzięki Muzeum Zajezdnia, prezentującemu bogatą i czasem trudną przeszłość tego regionu. Jak zawsze, spędziliśmy fascynujący tydzień, nawiązując nowe przyjaźnie i komunikując się w języku angielskim i francuskim.

WYMIANA 5 – Wynalazki

2021 – 20-28 listopad – Polska (wynalazki) (Katowice – Nikiszowiec, Kraków)

Listopadowy Anioł

2022 – 24-30 kwiecień – Francja (TV news FR/PL)

Jak nauczyciele znajdują tematy do projektów podczas wymiany? To dobre pytanie. Zazwyczaj zbieramy się i dyskutujemy na temat naszych zainteresowań. Następnie poszukujemy informacji na dany temat i staramy się zainspirować naszych uczniów do odkrywania. W trakcie tej wymiany tematem stały się wynalazki, które zmieniły bieg historii oraz te, które były najbardziej potrzebne i trudno sobie wyobrazić życie bez nich.

W ramach tej wymiany w Polsce zorganizowałem wycieczkę do Katowic, abyśmy mogli zobaczyć starą, górniczą dzielnicę Nikiszowiec oraz zwiedzić Muzeum Katowic. Sztuka zawsze odgrywa ważną rolę w naszych projektach! Uczniowie mieli za zadanie przygotować program telewizyjny zamiast tradycyjnej prezentacji.

WYMIANA 6 – Sztuka

2022 – 19 – 26 listopad – Francja (sztuka, interpretacja)

Sztuka jest integralną częścią życia, a nawet w trudnych warunkach człowiek zawsze potrafił tworzyć sztukę. W tej edycji wymiany postanowiliśmy całkowicie poświęcić się sztuce. Uczniowie zostali podzieleni na 10 grup, z których każda skupiła się na zgłębieniu jednego tematu lub motywu w sztuce. Następnie próbowali stworzyć swoje własne dzieła, korzystając z różnych technik, takich jak malarstwo, rzeźba, rysunek, kolaż itp. Zamiast tradycyjnych prezentacji, poszczególne grupy interpretowały swoje dzieła podczas wernisażu w galerii sztuki, angażując krytyków i publiczność w dyskusję.

Podczas naszej wizyty w Paryżu mieliśmy również okazję zwiedzić muzeum D’Orsay, które słynie z bogatej kolekcji obrazów i rzeźb.

WYMIANA 7 – Powieść graficzna

2023 – 28.05 – 3.06.23 – Polska (sztuka, komiksy)

Podczas tej wymiany skupiliśmy się na wyrażaniu słowa poprzez rysunek – wszystko, począwszy od wstępnych zajęć, aż po końcowe prezentacje, opierało się na rysowaniu, malowaniu i tworzeniu. W naszych działaniach bardzo pomocna okazała się współpraca z Galerią Sztuki Współczesnej, gdzie zostaliśmy oprowadzeni po wystawie Salon Wiosenny (coroczna wystawa artystów z regionu), Kinem Meduza, gdzie uczestniczyliśmy w warsztatach tworzenia storyboardu, oraz Miejską Biblioteką Publiczną, gdzie mieliśmy przyjemność uczestniczyć w wykładzie na temat komiksu. Serdecznie dziękujemy naszym partnerom za inspirujące spotkania!

Powieść graficzna

WYMIANA 8 – Romowie

2023 – 16.11 – 2.12 – Polska Romowie (Mirga Tas)

Listopad 2023 – Romowie

Inspiracją do tematu tej wymiany była postać romskiej artystki, Małgorzaty Mirgi-Tas, której prace reprezentowały Polskę na Biennale Sztuki w Wenecji w 2022 roku. Po raz pierwszy romska artystka miała okazję reprezentować Polskę, co wzbudziło wiele emocji w społeczności romskiej. Prace Mirgi-Tas to ogromne kolaże, malowane i szyte z autentycznych ubrań członków jej rodziny i znajomych, przedstawiające sceny z życia Romów w sposób podobny do fresków, zajmujących całą ścianę. Temat Romów nadal jest niezwykle ważny, ale często pozostaje niedopowiedziany dla wielu osób. Dlatego postanowiliśmy zaprosić przedstawicieli Towarzystwa Romów w Kędzierzynie-Koźlu. Odbyło się spotkanie uczniów z panem Janem Korzeniowskim, szefem tego towarzystwa, który opowiedział niezwykle interesujące historie o swoim życiu, rodzinie, a także zwyczajach i tradycjach romskich.

Nasi partnerzy także nie zawiedli – uczniowie wzięli udział w zajęciach w Instytucie Sztuki, prowadzonych przez panią Katarzynę Mular i pana Mateusza Domeradzkiego, podczas których pracowali z obrazami Małgorzaty Mirgi-Tas i stworzyli własną wystawę. Dodatkowo, odwiedziliśmy Galerię Sztuki Współczesnej, gdzie pani Marta Miś przygotowała wykład na temat twórczości tej artystki.